Skip to content

Memorabilia-BSA Rocket 3 1969

november 15, 2009

BSA-Rocket3-1969

Det måste ha varit det för årstiden milda vädret som gjorde att jag kom att tänka på min BSA Rocket 3. Nu är det snart 14 år sedan jag ägde och körde en motorcykel men fortfarande kommer abstinensen smygande då och då. ”Rocketten” köpte jag i augusti 1973, strax efter Norrmalmstorgsdramat, men det har inget samband. Den hade brunnit för den tidigare ägaren , nu var den nylackat och fin, som bilden visar. Det var en härlig maskin, den trecylindiga motorn mullrade så det hördes i flera kvarter, snabb,toppade runt 210, det var mycket på den tiden. Vi var ett gäng på 6-7 grabbar som åkte runt om i Europa på olika träffar, främst Polen och Tjeckoslovakien . Även Trollrallyt i norska fjällen besöktes ett par gånger. Tror att jag fortfarande har rekordet Kalmar-Jönköping, den noteringen tänker jag inte avslöja.

”Rocketten” krånglade nästan aldrig , vilket var ovanligt för dåtidens engelska motorcyklar , kopplingen slirade ur ibland men det var bara att ta fram verktygslådan. Modellen togs fram av BSA 1968 i ett försök att konkurrera med tsunamin av tunga japanska cyklar som kom vid den tiden. Det blev tyvärr ingen försäljningsframgång trots att den var både snabbare och hade bättre väghållning än motsvarande ”ping-mopeder” . Runt 1973 slog BSA vantarna i bordet och därmed var Rocket 3:ans saga all-nästan. Den ”återuppstod” för en kort tid i USA som Hurricane X75 och inte minst när Triumph för några år sedan lanserade sin monstermaskin Rocket 3!
Den sistnämnda har ett vridmoment, 221Nm, som överträffar de flesta standarbilars, ett vridmoment som för säkerhets skull är spärrat vid de lägre växlarna.Med en sådan maskin blir man inte bortplockad vid rödljusen!

 

Bonnie 1978

 

 

Sålde Rockettrean med tungt hjärta 1978-en mer omfattande motorrenovering var nödvändig. Det fick bli en ny och fin Bonneville istället-men hjärtat klappar fortfarande extra för ”Rocketten”, den hamnade visst i Kalmar så småningom. Numera mullrar den troligtvis i sin himmel om det finns någon sådan för motorcyklar.

 

BULLET_CLASSIC_GREEN_RIGHT

Dags igen snart? Man vet aldrig var haren har sin gång. Det blir i så fall engelskt igen eller kanske engelskt-indiskt! 2009 års modell av Royal Enfield ”Bullet” ser härlig ut, 100% retro, dock el-start. Inget bling-bling här inte, alla detaljer i plåt. Första versionen kom redan 1949, givetvis ”något” modifierad sedan dess.Halva ”Rockettens” toppfart , väl anpassad för seniorknuttar med andra ord. En maskin för kurviga Hökensåsvägar.

 

 

 

 

 

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. december 27, 2009 3:31 e m

    Fint Morgan. Får mig att minnas din Triumph och när vi hälsade på Dig på någon motorcykelsammankomst samt bläddrandet i tuffa motorcykeltidningar i Kville för en så där 25 år sedan. Har för mig att du hade någon tidning om crossmotorcyklar som kördes i öknen. Jag var mäkta imponerad.

    • december 27, 2009 7:45 e m

      Tack för kommentaren. Visst minns jag det. Motorcyklar och dito snack ger alltid
      goda minnen.Plus naturligtvis platsen . Hoppas Du besöker Kville i sommar!

Trackbacks

  1. Bikes You Should Know: Triumph X-75 Hurricane | Hooniverse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: