Skip to content

Hur länge bör man leva?

augusti 13, 2009

Veckans bloggtema  hos Mymlan på Bloggvärldsbloggen är tid.

Tid är liv.  Tid är år.Tid är jordeår.

Hur lång bör den tiden bli?

Inte alltför lång, i alla fall om man skall  tro Försäkringskassan och den åldersnojiga kultur vi lever i, där trettio år redan är passe.

”Vid trettitre, e man passé vid trettifem, så kan man hälsa hem … sjunger Hasse&Tage i sin berömda kuplett Stetsonhatten.

AP-fonderna är inte heller så intresserade ( rent akademiskt) av att alla blir 100 år eller mer. Om inte annat så kan” rörliga lönedelar” komma i fara.

Sidonie Colette späder oavsiktligt på rädslan  att bli mycket gammal: ” De människor som fått ut mest av livet är inte de som levt ett sekel utan de som levt varje minut” Vem blir klokare av det?

Som kontrast var det härligt att se Signe Landmark 96 år från Tromsö i svt1 idag 1815. ” Jag har inte lust att dö än, det finns så mycket att uppleva” säger Signe.

Själv hoppas  och tror jag att jag blir 240 år. 1988 drack jag två bägare vatten direkt från Moses  källa i Petra, Jordanien. En helig plats som det västra grannlandet ej ännnu annekterat . Dricker man en bägare så blir man 120 år sade guiden. Och guider vet vad de talar om!

På min 240-årsdag skall alla få komma, finansministern och socialförsäkringsministern, AP-fondernas styrelser +de som hyllar evig ungdom och liknande ideal. På frågan om  hur farbror burit sig åt att bli så gammal kommer jag att svara: Av rent jävelskap och för att kunna ” fira” 200-årsdagen av 1991-års pensionsöverenskommelse, då en enig riksdag i ren panik beslöt om avsevärt försämrade pensionsvillkor för folkflertalet.

Födelsedagstårtan blåser jag ut med en kolsyrebrandsläckare. Välkomna!

No comments yet

Kommentera

